Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /var/www/sites/asen/COMMON/procedures/class.FunctionsCommon.php on line 531

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /var/www/sites/asen/COMMON/procedures/class.FunctionsCommon.php on line 534

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /var/www/sites/asen/COMMON/procedures/class.FunctionsCommon.php on line 537

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /var/www/sites/asen/COMMON/procedures/class.FunctionsCommon.php on line 540

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /var/www/sites/asen/COMMON/procedures/class.FunctionsCommon.php on line 544

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /var/www/sites/asen/COMMON/procedures/class.FunctionsCommon.php on line 548

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /var/www/sites/asen/COMMON/procedures/class.FunctionsCommon.php on line 552

Deprecated: Function split() is deprecated in /var/www/sites/asen/pcw/procedures/class.Add.php on line 367

Е3 2018 – много качествен софтуер, малко големи изненади

19 юни 2018
2771 прочитания
6 одобрения
3 неодобрения

Ивайло Коралски

Преди старта на тазгодишното Е3 основните въпросителни около развитието на най-голямото изложение за развлекателен софтуер в световен мащаб бяха свързани със способността на Microsoft да хвърли ръкавица на лидера тази конзолна генерация Sony, дали Nintendo ще може да предложи софтуер, който да продължи прогресивния положителен темп на хардуерните продажби на основната конзолна платформа на компанията Switch, и дали някой измежду споменатите Sony и MS ще изпуснe нещо около наследниците на PS4/Pro и Xbox One S/X.

Ръкавицата на Microsoft

Прочетете още: Ревю: Detroit: Become Human – мелодрама с андроидиРевю: Sony Xperia XZ2 Compact – мини смартфон, макро възможностиGod of War – шедьовър в божествени краски

Добрата новина за индустрията е, че поне що се отнася до конзолния пазар, Microsoft все още не е готов да се примири с владичеството на японските си колеги от Sony и в общи линии действително хвърли споменатата по-горе ръкавица. По темата къде сбърка Microsoft с Xbox One мога да напиша безкрайно като размери есе, в което да изложа вижданията си от гледна точка на анализатор и човек, който е работил с двете компании като дивелъпър. Последното, от друга страна, не е особено умна идея, предвид многобройните NDA-и, върху които съм сложил подписа си.

Важното за нуждите на този текст е, че Microsoft действително показа мускули. И мощта на въпросните за добро или лошо ще бъде видима в рамките на следващата генерация – тази, няма какво да се лъжем, отдавна е приключила по отношение на „меренето“ кой е продал повече хардуер. Microsoft се подготвя за истинска битка и очевидно не желае повече да бъде компанията, поне що се отнася до конзолния бизнес, която стои примирено в ъгъла с номер 2 и предлага основно MAU-та, замиващи очите единствено на хардкор почитателите на бранда.


 Фил Спенсър и компания години наред нямаха решение относно пъзела “адекватен и константно излизащ first party софтуер“, докато Sony научи потребителите още преди десетилетие, че инвестирайки в PlayStation, те ще получат плеада заглавия от най-високо ниво, които няма да бъдат достъпни за нито една друг платформа. Разбира се, създаването на ново ААА студио от нулата е тежко и адски продължително задание – за да стигнат до моментното си ниво, Naughty Dog, Santa Monica и Guerrilla Games са минали през множество тежки моменти, количество издадени вече заглавия, мениджмънт сътресения и какво ли още не. Обликът на едно голямо ААА студио се създава с години. Последните, за съжаление на MS, просто не са на тяхно разположение и предвид желанието на Сатя Надела в крайна сметка компанията да увеличи инвестициите в гейминг сегмента ѝ, четири познати на играчите студия (някои от тях до момента мултиплатформени) вече са част от редмъндския гигант. Става въпрос за Compulsion Games, Ninja Theory, Playground Games и Undead Labs. Нещо повече, Microsoft обяви и свое Santa Monica студио, чието съществуване започва от нулата и носи наименованието The Initiative. Лидер на последното е бившият шеф на Crystal Dynamics Даръл Галахър.

Истината е, че това беше най-значимият анонс в рамките на Microsoft преса. Разбира се, както споменах по-горе, плодовете на новите си придобивки редмъндци ще берат след минимум две, че и повече години, предвид факта, че повечето от студията са с прясно завършено и пуснато на пазара заглавие, или им предстои премиера по-късно през годината. Тоест, новите игри на Compulsion Games, Ninja Theory, Playground Games, Undead Labs и The Initiative ще трябва да продават следващия Xbox. Който, прочее, MS официално обяви - въпросният носи кодовото название Scarlet и се очаква да направи премиерата си през 2020 година. Вероятно в рамките на въпросната first party поддръжката на Xbox One S ще бъде преустановена и entry-level Xbox-ът ще бъде X.

По отношение на показани (за съжаление демонстрациите бяха притеснително малко) заглавия Microsoft уби своята конкуренция в лицето на Sony и Nintendo. Другата истина обаче е, че 90% от игрите в преса на MS ще бъдат налични и за PlayStation 4 (и 100% от тях на PC), а големите ексклузивни анонси бяха Halo, Gears и Forzaтри наистина големи франчайза, които обаче вече не носят същата тежест и привличане, които имаха в рамките на Xbox 360 генерацията. Нещо повече – въпросните вече са се превърнали в нарицателни за безсилието на MS на first party фронта. В личен план останах адски доволен от видяното в новото Ori, Cuphead ще си има dlc, а завършекът на конференцията, чисто концептуално, беше наистина впечатляващ. За щастие, същото важи и убийствения трейлър на едно от най-очакваните заглавия в последните няколко години – Cyberpunk 2077 на CD Projekt. Знам, че вероятно ще прозвуча еретично, но поляците по мое мнение имат в ръцете си хит от калибъра на GTA. Същите потвърдиха, че играта не се разработва ексклузивно за евентуалните конзолите от ново поколение, а ще има версия за оригиналните PS4 и Xbox One. Тоест, ще имаме ситуация, подобна на оригиналния Watch Dogs, който получи версии за PS3 и Xbox 360, но въпросните бяха видимо окастрени спрямо тези за настоящите конзоли и hi-end PC. Разбира се, не мога да пропусна и анонсите на новата игра на From Software Sekiro: Shadows Die Twice (издател, любопитно, е Activision) и Devil May Cry 5 на Capcom. И двете заглавия изглеждат превъзходно, а освен за Xbox, ще имат версии за PS4 и PC.

Microsoft не пропусна и възможността да спомене, че също смята да вземе дейно участие в тренда игрите да се стриймват, докато играчите се молят за възможно най-бърз и непрекъсваем интернет. В рамките на своя прес Electronic Arts също обяви подобна услуга. Припомням, че Sony предлага такъв сървиз (PS Now) почти от началото на настоящата генерация, като към днешна дата въпросният е достъпен за PS4 и PC.

Теглейки чертата, от чисто PR гледна точка MS е големият победител в рамките на изминалото Е3. Факт е, че рендмънци инвестират в бъдещето и няма гаранция, че въпросните инвестиции ще променят моментното статукво, но и подобна заявка няма да остави Sony просто да се носи по течението, както го стори в началото на PS3 генерацията. Където арогантността на японците им изигра доста лоша шега, при това не само на PS3 фронта.

Nintendo does what others don’t”

Положението при Nintendo беше на другия полюс. Поне от гледна точка на хардкор играчите. В рамките на своя Direct Nintendo демонстрира игри, които смятам, че ще продадат успешно конзолата до края на годината. Новият Pokemon и Super Smash Bros. Ultimate са продукти, които могат да продават хардуер, при това в доволни количества. Заглавията, които обаче очакваха да видят хардкор играчите, липсваха. Нямаше и помен от Bayonetta 3 или Metroid Prime 4. За съжаление, по всичко изглежда още, че подобно на предходните конзоли на Nintendo, Switch също няма да се ползва с особено голяма поддръжка от third party издателите. Epic очаквано обяви най-накрая наличието на Fortnite за Switch, но нека не забравяме, че играта има версия за iOS и Android от месеци и именно въпросната версия е портната за мъника на Nintendo. Тоест, орязана визуална страна и фреймрейт, който не просто не преминава 30 кадъра в секунда (срещу 60 при големите конзоли и PC), но и рядко може да задържи въпросните.


Като изключим задължителната FIFA конверсия (все още не е известно дали отново въпросната няма да е базирана на PS3/360 версиите на най-популярната футболна поредица), нито едно от големите ААА заглавия не беше обявено под каквато и да е форма за Switch. Разбира се, поне за момента това не е фатален тренд, защото по-малките независими студия бълват огромно количество софтуер за хибридната конзола, докато Nintendo все още предлага ексклузивен софтуер от най-високо ниво. Друг неприятен „феномен“, който ми направи впечатление (въпросният не е от днес при Nintendo, но за разлика от MS на японците винаги им се е разминавало), е липсата на нови IP-та по отношение на first party софтуера. Подобно на MS Nintendo години наред рециклира едни и същи франчайзи и тазгодишната им Е3 презентация не направи изключение – освен споменатите Pokemon и Super Smash Bros. Ultimate, компанията до края на годината ще разчита на няколко Wii U порта, нова версия на Mario Party и нова версия на Mario Tennis. Друг масово експлоатиран франчайз, Yoshi, ще се забави и ще дебютира през 2019 година.

Истината е, че, докато Microsoft открито заяви как смята да се противопостави на Sony, Nintendo продължи да бъде енигма по отношение на развитието на Switch и как компанията смята да го задържи релевантен на пазара за период, различен от следващите 6 месеца. Което е едновременно притеснително и любопитно.

In the name of the art

Презентацията на лидера на конзолния пазар Sony очаквано премина без големи изненади. Софтуерът на компанията получи солидна (геймплейна) презентация, доказвайки за пореден път, че студията на Sony нямат равни що се отнася до възможността да дърпат напред технологичните елементи при разработването на развлекателен софтуер. The Last of Us Part II е абсолютна революция за анимации в реално време при видео игрите. Въобще цялостният визуален коктейл, подготвен от програмистите, художниците и сценаристите на Naughty Dog, навяваше усещане за софтуер от следващо поколение, който обаче ще бъде достъпен и за собствениците на PS4 и PS4 Pro. Ghost of Tsushima, от друга страна, е прекрасен поклон през гения на Акира Куросава и може би най-приятната изненада в рамките на преса на Sony. Изключителен постпроцес пайплайн и камера правят новото заглавие на Sucker Punch да изглежда в много моменти като картина. Death Stranding на Коджима отново беше странен по един особено любопитен начин. Поне за феновете на Коджима. Уви, все си мисля, че подобен презентационен подход с времето по-скоро би отдалечил играчите, които не познават стила на Коджима от проекта, отколкото да го приобщят. Ивента на Sony приключи с меко казано убийствена презентация на Spider-Man-а, разработван от Insomniac. Питър Паркър никога не е изглеждал по-добре и по всичко изглежда, че ще получим първия качествен духовен наследник на Batman: Arkham серията. По мое мнение след Red Dead Redemption 2 Spider-Man ще е второто заглавие, което ще продаде най-много PS4 хардуер в края на настоящата година. Нека не забравяме, че „паякът“ е най-популярният комикс герой в световен мащаб и никога до момента не е третиран с толкова полиран ААА продукт.


В рамките на преса на Sony глава подадоха и някои от най-очакваните заглавия от third party издатели и разработчици. Дългоочакваният римейк на Resident Evil 2 най-накрая беше показан и от видяното мога определено да отсъдя, че ни очаква изключителен нов прочит на класиката, режисира на от Хидеки Камия. Най-хубавото е, че въпросната ще направи премиерата си в началото на следващата година. Remedy пък за първи път анонсира свое ново заглавие на сцената на Sony – дълги години финландците работеха върху ексклузивни за Xbox заглавия с Microsoft. На база показания трейлър Control е много Remedy игра и освен за PS4, тя ще си има версии за Xbox One и PC. В крайна сметка Sony, за разлика от MS, заложи изключително на качеството и по-малко на количеството. И ако от софтуера гледна точка нещата при японците бяха на най-високо ниво, то форматът на самия прес остави мнозина в недоумение. Чисто концептуално изборът на Sony да представи своите заглавия в определена среда, която да приляга на тяхната презентация определено радва. Например началото на ивента се състоя в огромна тента, която впоследствие се оказа че е част от презентацията на The Last of Us Part II. Пейсингът на японците обаче не беше на ниво – между презентацията на продукта на Naughty Dog и Ghost of Tsushima имаше изключително продължителна и също толкова скучна пауза, която практически уби всякаква идея за адекватен преход. Когато посетителите на ивента на Sony се настаниха по седалките на финалната локация, нещата заработиха по-адекватно, но дори след „финала“ на преса остана горчивото усещане за нещо, което не е реализирано по най-добрия начин. Така де, защо по дяволите, анонсът на екслузивната за PSVR игра на From Software се състоя след края на ивента? В личен план винаги съм уважавал желанието на Sony да представи игрите като алтернативна арт форма – да избягат от светлините на прожекторите и типичната Е3 лъскавина, но този път просто не им се получи много добре. Другата истина обаче е, че игрите би следвало да говорят най-добре за качеството на една Е3 конференция и по този показател Sony просто нямаше равен – четири големи презентации, като всяка една от тях демонстрираше и геймплей. Две от игрите бяха изцяло нови IP-та, а Spider-Man и The Last of Us Part II се очертава да бъдат еталон по отношение на гейм, стори, визуален и аудио дизайн.

Third party madness”

Разбира се, както е популярно в последните години, конференциите на хардуерните играчи бяха само едната страна на гейм монетата. Най-големите софтуерни издатели в лицето на Bethesda Softworks, Ubisoft, Square Enix и Electronic Arts имаха своите ивенти, в рамките на които бяха показани някои меко казано значими заглавия. Преди да ги упомена обаче, искам СИЛНО да препоръчам конференцията на Devolver Digital, които може и да не са от категорията на изброените по-горе издатели, но за втора поредна година имаха най-болната (в добър смисъл) „конференция“ в рамките на изложението. Защото, ако хардуерните и софтуерните играчи са двете страни на преждеспоменатата гейм монетата, то Devolver са ничията земя между въпросните две страни. Дейвид Линчът на Е3 конференциите.


Та, за най-значимото от Bethesda Softworks, Ubisoft, Square Enix и Electronic Arts. Конференцията на французите от UbiSoft освен качествена, беше и повод за гордост за България и родната гейм-дев общественост предвид факта, че името на Ubi Sofia беше упоменато повече от веднъж. Хайлайтите от преса на Ubi бяха все още в твърде ранен стадий на разработка Beyond Good and Evil 2, поредната луда нова част на Trials - Trials Rising, Tom Clancy's The Division 2, фамозно изглеждащият Skull & Bones (значителна част от играта се разработва в България) и разбира се Assassin's Creed: Odyssey, който определено ще бъде най-красивият „асасин“, излизал до момента. Bethesda, от своя страна, наблегна основно на анонсите и по-малко на презентациите (акцентът на въпросните падна върху Rage 2, мобилният The Elder Scrolls и Fallout 76). Какви анонси обаче! Нов Doom, две нови Wolfenstein игри, Prey: Mooncrash, изцяло ново космическо сингъл плейър IP Starfield и, разбира се, The Elder Scrolls VI. За наше съжаление последните две игри са на няколко години разстояние, преди да попаднат в хардисковете ни. Скуката при Square Enix за съжаление преобладаваше и повечето анонси на компанията или бяха предварително изтекли, или вече бяха показани на Microsoft конференцията.

Все пак съм длъжен да споделя за три PS4/PC ексклузива - Dragon Quest XI Echos of an Elusive Age, разработваната от особено големите Platinum Games Babylon's Fall и The Quiet Man. Скуката при Electronic Arts от друга страна беше типична за компанията и Е3 презентациите им. Този път го нямаше и Джоузеф Фарес, който да раздвижи иначе протяжната презентация. И тук, разбира се, трябва да спомена имената на няколко любопитни продукта - берлинският независим проект Sea of Solitude и големият нов ААА мастодонт на Bioware - Anthem. Последният ще търси да привлече на своя страна аудиторията на Destiny (Bungie/Activision) и очаквано, на ниво продукция, нещата са адски впечатляващи. За съжаление, на ЕА в рамките на техния прес се случи и най-противоречивият анонс в рамките на Е3 – възраждането на класическата стратегическа поредица Command and Conquer: Rivals. Което възраждане, изненада, за момента ще бъде достъпно ексклузивно за мобилни платформи (Android/iOS) и чисто геймплейно бяга на километри от оригиналните игри. Вече споменах за инвестицията на EA в стрийминг технологиите посредством закупуването на израелското подразделение на GameFly в началото на май тази година. Другата голяма новина, свързана с гейм платформата Origins, е Origin Access Premier, която услуга копира директно модела на MS с Xbox Game Pass и за 100 долара на година (или 15 на месец) играчите ще получават 100+ заглавия от Origins каталога.


По отношение на екслузивните PC анонси не мога да пропусна, че бившият конзолен производител SEGA (към днешна дата един от най-силните PC издатели) обяви компютърни версии на два от най-обичаните си конзолни ексклузиви. Yakuza Zero и Yakuza Kiwami ще направят PC дебюта си още в рамките на тази година. Конкретно Yakuza Zero ще направи своя през август. Японският издател обяви компютърна версия и за стратегическото ролево приключение Valkyria Chronicles 4. Иначе, без да бъде в светлините на прожекторите, персоналният компютър продължава да бъде изключително важна платформа за абсолютно всички издатели (минус Sony и Nintendo по разбираеми причини), независими студия, експериментални проекти и това едва ли ще се промени в обозримото бъдеще.

6 одобрения
3 неодобрения
Още от рубрика "Забавления"
КОМЕНТАРИ ОТ  
Трябва да сте регистриран потребител, за да коментирате статията
"Е3 2018 – много качествен софтуер, малко големи изненади"



    

абонамент за бюлетина