Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /var/www/sites/asen/COMMON/procedures/class.FunctionsCommon.php on line 531

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /var/www/sites/asen/COMMON/procedures/class.FunctionsCommon.php on line 534

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /var/www/sites/asen/COMMON/procedures/class.FunctionsCommon.php on line 537

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /var/www/sites/asen/COMMON/procedures/class.FunctionsCommon.php on line 540

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /var/www/sites/asen/COMMON/procedures/class.FunctionsCommon.php on line 544

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /var/www/sites/asen/COMMON/procedures/class.FunctionsCommon.php on line 548

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /var/www/sites/asen/COMMON/procedures/class.FunctionsCommon.php on line 552

Deprecated: Function split() is deprecated in /var/www/sites/asen/pcw/procedures/class.Add.php on line 367

Може би това е така необходимият пробив при захранването на микрочиповете?

Бъдещето на микросхемите според IBM е в течното гориво, служещо едновременно за захранването и за охлаждането им. Според инженерите на компанията, именно работещите с миниатюрни горивни клетки чипове може да се окажат така необходимият технологичен пробив и да осигурят значително по-интересни перспективи за мобилната техника.

12323432
22 март 2017
3871 прочитания
0 коментара
15 одобрения
0 неодобрения

Горивните елементи на базата на метанол или водород се използват за захранване на мощни автономни системи от години, а някои по-дръзки поддръжници на този тип технологии се опитват да ги прокарат дори в сферата на компютрите и битовата техника. Тяхната смелост обаче е нищо в сравнение с това което предлага компанията IBM – използване на течен електролит, който едновременно да осигурява както захранването, така и охлаждането на микро-схемите. Именно такова многофункционално вещество са създали изследователите от фирмения развоен център на IBM във Висшето техническо училище на Цюрих (ETH Zurich). Според официалната информация, този елемент, наречен „проточна батерия“, се отличава с рекордна плътност на изработваната енергия от порqдъка на 1,4 W на квадратен сантиметър.

IBM chips with fuel-coolant

В близко бъдеще чиповете могат да станат „многоетажни“, включвайки и навесен монтаж на микро-охлаждането, смятат учените от IBM Research Zurich.

Ïðî÷åòåòå îùå: Батерии, платформи и издръжливостта на преносимите устройства

Прототипът на тази батерия-охладител представлява многослойна структура с дебелина едва 1,5 мм. Отвън са разположени два масива полимерни клиновидни микроканали, чиято задача е да прекарва под налягане електролита през електродите (анод и катод) и през порестата мембрана, която ги отделя един от друг. На всяко от нивата се подава електролит с различен химичен състав. Прониквайки на друго ниво, електролитите се смесват и задействат окислително-възстановителна реакция, при която се изработва електроенергия. Системата за циркулация на течностите (електролитите) е от затворен тип и се захранва от изработваната по гореописания начин енергия. За работата на помпата са нужни около 400 mV, което оставя около 1V за захранване на чипа.

IBM chips with fuel-coolant

Така изглеждат структурата и принципът на работа на проточната батерия на IBM (Marschewski et al. Energy and Environmental Science 2017)

Както споменахме по-горе, освен че изработва електроенергия, електролитният поток отвежда топлината от повърхността на микро-схемата, с която контактува проточната батерия. Разбира се, химичната реакция по принцип също произвежда топлина, но според уверенията на специалистите, нейното ниво е достатъчно ниско, за да не пречи на охлаждането на чипа.

Затова пък перспективите на това необичайно решение изглеждат блестящи. Според разработчиците на IBM, в бъдеще проточните батерии ще могат да намалят значително габаритите на мобилните устройства, тъй като ще елиминират нуждата от сравнително големите (и потенциално опасни) литиево-йонни акумулатори. Много по-бързо ще става и презареждането на джаджите, които се захранват от такива проточни батерии, тъй като за това ще е достатъчно просто да се смени резервоарът с отработен електролит.

IBM chips with fuel-coolant

Микрофотография на полимерните канали (изт. Marschewski et al. Energy and Environmental Science 2017)

Интересно приложение на метода „захранване с охлаждане“ разработчиците на технологията виждат и в соларната енергетика. Там проточните батерии с функция за топлоотвеждане могат не само да увеличават експлоатационния срок на силициевите фото-елементи (като намаляват работната температура), но и да зареждат проточния електролит с енергия от тях.



15 одобрения
0 неодобрения
ГЋГ№ГҐ îò ðóáðèêà "Хардуер"
ГЉГЋГЊГ…ГЌГ’ГЂГђГ€ ГЋГ’  
Трябва да сте регистриран потребител, за да коментирате статията
"Може би това е така необходимият пробив при захранването на микрочиповете?"



    

абонамент за бюлетина